













Saint Omer
Se den i Oslo
"Et bemerkelsesverdig og uforglemmelig rettsdrama.
Skuespillet er helt eksepsjonelt. Særlig leverer Guslagie Malanda en uforglemmelig tolkning av Laurence der hun står i tiltaleboksen med en stoisk, nesten stedig ro og verdighet.
Dette er andre gangen jeg ser Saint Omer. Første gang slo den nærmest pusten ut av meg. Også denne gangen trollbinder den med sin intensitet. Bemerkelsesverdig, også det, siden det er en film fullstendig fri for store fakter.
Samtidig er en krevende film. Du går ikke og ser den dersom du bare vil ha en avslappende, underholdende kveld på kino. Dette er en film som krever intellektuell investering. Den stiller også spørsmål rundt hvordan vi former fortellingen om våre liv og handlinger, hvilket språk vi bruker. Den søker ikke etter sannheten med to streker under, men åpner for refleksjon på mange plan.
Jeg kan ikke få anbefalt den nok."
Sørensens Filmservice
-----
"..Diops film blottlegger ukomfortabel samfunnskritikk og provoserende sammenhenger som vekker engasjementet. «Saint Omer» er langt ifra enkel underholdning, men skrudd til slik at man blir nødt til å vurdere det som sies mellom linjene.
Guslagie Malanda har likevel den vanskeligste rollen, for Laurence vekker både avsky for det hun har gjort og sympati for det hun har opplevd på samme tid."
Filmpolitiet (5)
----
"Intelligent, vakkert og empatisk om en kvinne og hennes barns tragiske skjebne."
KinoMagasinet (5)
----
"..et av de beste rettssalsdramaene på film i nyere tid."
"..burde vært blant finalistene til Oscar for beste ikke-amerikanske film i helga."
Adresseavisen (5)
----
"Alice Diop er et betydelig talent med en unik innfallsvinkel i «Saint Omer», et drama med en ufattelig tragedie som bakgrunn."
"Diop krever mye av skuespillerne sine og særlig Guslagie Malanda imponerer i en vanskelig rolle"
Dagsavisen (5)
----
"Stillferdig opprivende."
"Moderne Medeia? Guslagie Malanda gjør inntrykk som den gåtefulle og trassige kvinnen, som er tiltalt for å ha drept sitt eget barn."
Klassekampen (5)
----
"Stillferdig thriller" Dag og Tid
----
Sølvløven Grand Jury Prize (ved Filmfestivalen i Venezia), gikk til den franske spillefilmen Saint Omer av Alice Diop, som tidligere har markert seg som dokumentarfilmskaper. I sin første fiksjonsfilm tar hun da også utgangspunkt i en virkelig straffesak, der en ung kvinne med bakgrunn fra Senegal var tiltalt for å drepe sin 15 måneder gamle datter ved å etterlate henne på en strand med stigende tidevann. Filmens hovedkarakter er en professor og forfatter (spilt av Kayije Kagame) som følger rettsaken, og som ser stadig mer av seg selv i kvinnen på tiltalebenken. Til tross for at scenene fra rettssalen er påfallende nøkternt gjenskapt, skaper filmen og ikke minst skuespiller Guslagie Malanga en viss sympati med den tiltalte (som erkjente forholdet, men nektet straffeskyld) - samtidig som det i stor grad overlates til publikum å finne svar på det sentrale spørsmålet om hvorfor hun utførte handlingen. Saint Omer er ikke noe typisk rettssalsdrama, men en høyst særegen film som kanskje spesielt adresserer utenforskap og rasisme i Frankrike, med en besnærende (og for noen sikkert frustrerende) åpen tilnærming til det som skildres. (Rushprint)