Hendelsen
Detaljer
Aldersgrense
15 år
Premiere
Lengde
1 time 35 min
Regi
Audrey Diwan
Rollebesetning
Anamaria Vartolomei
Luana Bajrami
Louise Orry-Diquero
Kacey Mottet Klein
Louise Chevillotte
Pio Marmaï
Sandrine Bonnaire
Originaltittel
L'événement
Språk
Fransk
Sjanger
Drama
Begrunnelse for aldersgrense
Denne filmen forteller om en kvinnelig student i 60-tallets Frankrike som blir uønsket gravid. Hun opplever et sterkt psykisk og sosialt press. Filmen har flere partier med mørk stemning, og inneholder scener med skildringer av
illegal abort og intense smerter. Da dette antas å kunne virke urovekkende på 12-åringer, får filmen aldersgrense 15 år.
Se mer

Hendelsen

Se den i Sarpsborg

Vinneren av Gulløven for Beste film - Filmfestivalen i Venezia 2021
Basert på boken HENDELSEN av Annie Ernaux, en av Frankrikes viktigste nålevende forfattere.
Annie Ernaux er årets vinner av Nobelprisen i litteratur.

"HENDELSEN er en sterk og aktuell film, der regissør Audrey Diwan bringer oss så tett på hovedpersonen at vi nærmest _blir henne_." - Montages

«Ei særs sterk historie» - Aftenbladet, terningkast 5

«Anamaria Vartolomei gjør en formidabel hovedrolle, og skaper tidløs forbindelse mellom fortid og nåtid. En mer uttrykksfull skuespiller skal man lete lenge etter.» - Filmmagasinet, terningkast 5

«Fortreffelig. Måtte flest mulig se Hendelsen, og bli berørt» - Filmfront, terningkast 5

«Knallsterk filmversjon av aktuelle Annie Ernaux selvbiografiske roman om en ung kvinne på vei mot illegal abort er rystende og svært god.» - Adressa, terningkast 5

«Autentisk og svært severdig. Tid og sted er relative begrep hvis du blir fratatt råderetten over egen kropp» - Dagsavisen, terningkast 5

«I Hendelsen er ikkje abort eit spørsmål om moral, men om makt» - Klassekampen, terningkast 5

«En viktig film» - BT, terningkast 5

* * * * "En seriøs, gripende og ærefull film" - The Guardian

"Strålende filmskaping" - Deadline

"En viktig film til rett tid" - Screen Daily

"Vartolomei bærer en krevende hovedrolle" - Variety

"Det er vanskelig å forestille seg en mer nødvendig film på dette tidspunktet" - Little White Lies

HENDELSEN er en sterk og kompromissløs adaptasjon av en av Frankrikes viktigste samtidsforfattere, Annie Ernaux' tilbakeblikk på egne opplevelser med abort, da det fremdeles var forbudt i Frankrike på 1960-tallet.

Anne Duchesne (Anamaria Vartolomei) er en smart, ung student, som oppdager at hun er gravid. Brått ser livet hennes ut til å ta en helt annen vending enn hun hadde håpet og forventet. De dømmende blikkene lar ikke vente på seg, verken fra mannlige leger eller nære venninner, når Anne undersøker mulighetene for å ta abort. Hun risikerer fengselsstraff, og i ytterste konsekvens livet, ved å gjøre det.

I hovedrollen befester Vartolomei seg som et enormt skuespillertalent, ikke bare i kraft av sine uttrykksfulle øyne, men med et fysisk spill som gjør filmen til en intens opplevelse å sitte gjennom. Flere scener gir lyst til å snu seg vekk. Disse er ikke med kun som sjokkeffekt, men for å vise den brutale virkeligheten, og lar seeren kjenne det kvinneundertrykkende systemet på kroppen. Enda sterkere gjøres regissør Audrey Diwans adaptasjon av historiens tragiske aktualitet. Den er en viktig påminner om at kampen for å bestemme over egen kropp fortsatt ikke er over for alle kvinner.


REGISSØR
Audrey Diwan (f. 1980) er en fransk regissør og manusforfatter. Hun regisserte sin første film, Losing It, i 2019, og har skrevet manus til flere av ektemann Cédric Jimenez' filmer. HENDELSEN ble valgt ut til konkurranseprogrammet ved Venezia Internasjonale Film Festival hvor den vant hovedprisen Gulløven.



INTERNASJONAL PRESSE:
«Magnificently written, directed, shot and performed.» - Awards Daily
«Harrowing, urgent and heroic.» - The Hollywood Reporter
«Anamaria Vartolomei is FLAWLESS.» - Deadline
«Its hard to think of a film MORE NECESSARY in the current moment.» - Little White Lies
«The result is difficult to watch yet impossible to turn away from, the legitimacy of its naked honesty seeping from every rough corner and crevice of the production.» - The Playlist
«More than anything else, Diwan seems interested in exploring how, at many points in history, young women had no choice but to bear this particular burden alone.» - Indie Wire
«Unsettling and alarming. It's based on a memoir, and it feels real in every scene.» - San Jose Mercury News




INFO OM BOKEN HENDELSEN AV ANNIE ERNAUX:
Rystende og personlig fortelling om abort fra en av Frankrikes største forfattere. Hvis jeg skulle fremstille denne hendelsen i livet mitt ved hjelp av ett maleri, ville jeg ha malt et lite respatexbord inntil en vegg, og på det ville jeg ha plassert et emaljert vaskefat med et rødt kateter. En hårbørste litt til høyre. Jeg tror ikke det finnes noe maleri med tittelen «Den kloke konens arbeidsrom» på noen av verdens museer.
Som 23-åring ble Annie Ernaux gravid. Året var 1963, og abort var forbudt. Å fortelle om graviditeten eller bære fram barnet ville påføre henne og familien hennes en uoverstigelig skam. Hun hadde heller ikke noe ønske om å få barn på dette tidspunktet - hun var student og hadde livet foran seg. Hun forsøkte å ta abort selv, med strikkepinner. Da det ikke gikk, begynte jakten på en hjelpsom lege og ikke minst penger til å betale for inngrepet. Redd og fortvilet havnet hun til slutt hos en klok kone i en by langt hjemmefra. Det holdt på å gå virkelig galt. Hun endte på sykehus med livstruende blødninger.


Førti år senere dykker Annie Ernaux ned i minner og dagbøker fra tiden rundt aborten. Hun skriver åpent om kvinners seksuelle frigjøring, om lidenskapens kraft, og om hvordan den ufrivillige graviditeten sementerer hennes plass nederst på samfunnets rangstige: som kvinne fra arbeiderklassen. Samtidig reflekterer den 60 år gamle Ernaux rundt forholdet mellom kropp og skrift, om hva minner betyr, og viser hvordan én enkelt hendelse kan prege et helt liv.



«... en åpenhjertig fortelling om egen illegal abort ... Jeg rives med av Ernaux's minner.» Vigdis Moe Skarstein, Adresseavisen


«Jeg gremmes over ikke å ha oppdaget Annie Ernaux tidligere ... en usedvanlig klar og smart stemme ... en korthugd og utleverende beretning ... Ernaux skriver usentimentalt, direkte og med godt blikk og språk ... den litterære stemmen hennes [er] tenkende og skarp.» Erlend Loe, Aftenposten


«Intensiteten og tankekraften i hennes selvbiografiske romaner savner sidestykke i europeisk litteratur.» Tom Egil Hverven, Klassekampen


«Briljant ... den harme og intense romanen Hendelsen illustrerer det genuine i hennes erindringskunst ... om en klasseforakt som er til å ta og føle på ... Annie Ernaux er ikke bare suveren til å utforske erindringens vesen, hun viser oss at 'jeg' alltid inngår i et større 'vi' ... et solidarisk verk.» Astrid Fosvold, Vårt Land


«Suverent får Annie Ernaux sagt atskillig om samfunnsstrukturene gjennom å ta utgangspunkt i personlige erfaringer. Hun reflekterer, analyserer, stiller spørsmål ... Annie Ernaux' tekst oppleves som en fysisk erkjennelse ... Bøkene hennes vil finnes og fortelle oss noe allment om det å være menneske i mange generasjoner fremover.» Anne Cathrine Straume, NRK


«... en liten, men oppsiktsvekkende bok.» Eline Lund Fjæren, Morgenbladet


«Annie Ernaux er en fremragende forfatter. Hun besitter alle de store kvalitetene: sansen for sannhet, enkelhet, voldsomhet.» Le Figaro Magazine


«Aldri har hennes prosjekt som kvinne og forfatter - 'at kroppen min, følelsene mine og tankene mine blir til skrift' - vært tydeligere og bedre gjennomført enn i denne teksten.» Le Nouvel Observateur


«Hun avholder seg fra patos, moralisering, medfølelse. Livet hennes, plukket fra hverandre og satt sammen igjen gjennom skriften, er et sted for erfaring, et objekt for analyse og kunnskap ... Ordene hennes går rett i redselens, forvirringens, smertens kjerne. Historien hun forteller, mister sin private karakter. Den blir et ekko fra en hel epoke.» Télérama


«Et voldsomt forstyrrende, dypt relevant verk - så vel kunstnerisk som menneskelig. Burde være obligatorisk lesning.» Financial Times



Vis mer