Førpremiere: HENDELSEN m/intro på Gimle Kino

Vi har gleden av å invitere til en kulturell førpremiere, med introduksjon, på den aktuelle Gulløve-vinneren HENDELSEN på Gimle Kino!
𝗗𝗮𝘁𝗼: Tirsdag 6.september
𝗜𝗻𝗻𝘀𝗹𝗶𝗽𝗽 𝗼𝗴 𝗶𝗻𝘁𝗿𝗼: Kl.17:30
𝗙𝗶𝗹𝗺𝘀𝘁𝗮𝗿𝘁: Kl.18:00
Se trailer HER
Sjekk ut Facebook-arrangement HER
Det blir introduksjon av redaktør Lene Sandvold Evensen i Gyldendal Forlag og oversetteren Henninge Margrethe Solberg som har oversatt bøker av Annie Ernaux. Sammen vil de berike oss om forfatteren Annie Ernaux og hennes forfatterskap. Filmen HENDELSEN er basert på den selvbiografiske romanen med samme navn av Annie Ernaux.
Vi deler ut et par bøker fra Annie Ernaux forfatterskap til noen heldige vinnere i salen.
Som 23-åring ble Annie Ernaux gravid. Året var 1963, og abort var forbudt. Å fortelle om graviditeten eller bære fram barnet ville påføre henne og familien hennes en uoverstigelig skam. Hun hadde heller ikke noe ønske om å få barn på dette tidspunktet - hun var student og hadde livet foran seg.
Visningen er i et samarbeid med Gyldendal Forlag, Another World Entertainment, Gimle Kino og Nordisk Film Kino.
Vi ønsker dere alle velkommen!
𝗢𝗺 𝗳𝗶𝗹𝗺𝗲𝗻:
Anne Duchesne (Anamaria Vartolomei) er en smart, ung student, som oppdager at hun er gravid. Brått ser livet hennes ut til å ta en helt annen vending enn hun hadde håpet og forventet. De dømmende blikkene lar ikke vente på seg, verken fra mannlige leger eller nære venninner, når Anne undersøker mulighetene for å ta abort. Hun risikerer fengselsstraff, og i ytterste konsekvens livet, ved å gjøre det.
I hovedrollen befester Vartolomei seg som et enormt skuespillertalent, ikke bare i kraft av sine uttrykksfulle øyne, men med et fysisk spill som gjør filmen til en intens opplevelse å sitte gjennom. Flere scener gir lyst til å snu seg vekk. Disse er ikke med kun som sjokkeffekt, men for å vise den brutale virkeligheten, og lar seeren kjenne det kvinneundertrykkende systemet på kroppen. Enda sterkere gjøres regissør Audrey Diwans adaptasjon av historiens tragiske aktualitet. Den er en viktig påminner om at kampen for å bestemme over egen kropp fortsatt ikke er over for alle kvinner.
En adapsjon av Annie Ernaux selvbiografiske novelle, hvor hun ser tilbake på sin egen erfaring rundt abort når det fremdeles var ulovlig i Frankrike på 1960-tallet.
𝗥𝗲𝗴𝗶:
Audrey Diwan (f. 1980) er en fransk regissør og manusforfatter. Hun regisserte sin første film, Losing It, i 2019, og har skrevet manus til flere av ektemann Cédric Jimenez’ filmer. HENDELSEN ble valgt ut til konkurranseprogrammet ved Venezia Internasjonale Film Festival hvor den vant hovedprisen Gulløven.
Regissør Audrey Diwan er en up and coming regissør som har mest erfaring som manusforfatter og er mest kjent for filmer slik som The Connection (2014) og The Man with the Iron Heart (2017). Hun har også mye erfaring innen å jobbe med frivillige organisasjoner som fremmer kvinners rettigheter.
𝗢𝗺 𝗯𝗼𝗸𝗲𝗻:
Rystende og personlig fortelling om abort fra en av Frankrikes største forfattere. Hvis jeg skulle fremstille denne hendelsen i livet mitt ved hjelp av ett maleri, ville jeg ha malt et lite respatexbord inntil en vegg, og på det ville jeg ha plassert et emaljert vaskefat med et rødt kateter. En hårbørste litt til høyre. Jeg tror ikke det finnes noe maleri med tittelen «Den kloke konens arbeidsrom» på noen av verdens museer. Som 23-åring ble Annie Ernaux gravid. Året var 1963, og abort var forbudt. Å fortelle om graviditeten eller bære fram barnet ville påføre henne og familien hennes en uoverstigelig skam. Hun hadde heller ikke noe ønske om å få barn på dette tidspunktet - hun var student og hadde livet foran seg. Hun forsøkte å ta abort selv, med strikkepinner. Da det ikke gikk, begynte jakten på en hjelpsom lege og ikke minst penger til å betale for inngrepet. Redd og fortvilet havnet hun til slutt hos en klok kone i en by langt hjemmefra. Det holdt på å gå virkelig galt. Hun endte på sykehus med livstruende blødninger. Førti år senere dykker Annie Ernaux ned i minner og dagbøker fra tiden rundt aborten. Hun skriver åpent om kvinners seksuelle frigjøring, om lidenskapens kraft, og om hvordan den ufrivillige graviditeten sementerer hennes plass nederst på samfunnets rangstige: som kvinne fra arbeiderklassen. Samtidig reflekterer den 60 år gamle Ernaux rundt forholdet mellom kropp og skrift, om hva minner betyr, og viser hvordan én enkelt hendelse kan prege et helt liv.
«... en åpenhjertig fortelling om egen illegal abort ... Jeg rives med av Ernaux's minner.» Vigdis Moe Skarstein, Adresseavisen
«Jeg gremmes over ikke å ha oppdaget Annie Ernaux tidligere ... en usedvanlig klar og smart stemme ... en korthugd og utleverende beretning ... Ernaux skriver usentimentalt, direkte og med godt blikk og språk ... den litterære stemmen hennes [er] tenkende og skarp.» Erlend Loe, Aftenposten
«Intensiteten og tankekraften i hennes selvbiografiske romaner savner sidestykke i europeisk litteratur.» Tom Egil Hverven, Klassekampen
«Briljant ... den harme og intense romanen Hendelsen illustrerer det genuine i hennes erindringskunst ... om en klasseforakt som er til å ta og føle på ... Annie Ernaux er ikke bare suveren til å utforske erindringens vesen, hun viser oss at 'jeg' alltid inngår i et større 'vi' ... et solidarisk verk.» Astrid Fosvold, Vårt Land
«Suverent får Annie Ernaux sagt atskillig om samfunnsstrukturene gjennom å ta utgangspunkt i personlige erfaringer. Hun reflekterer, analyserer, stiller spørsmål ... Annie Ernaux' tekst oppleves som en fysisk erkjennelse ... Bøkene hennes vil finnes og fortelle oss noe allment om det å være menneske i mange generasjoner fremover.» Anne Cathrine Straume, NRK
«... en liten, men oppsiktsvekkende bok.» Eline Lund Fjæren, Morgenbladet
«Annie Ernaux er en fremragende forfatter. Hun besitter alle de store kvalitetene: sansen for sannhet, enkelhet, voldsomhet.» Le Figaro Magazine
«Aldri har hennes prosjekt som kvinne og forfatter - 'at kroppen min, følelsene mine og tankene mine blir til skrift' - vært tydeligere og bedre gjennomført enn i denne teksten.» Le Nouvel Observateur
«Hun avholder seg fra patos, moralisering, medfølelse. Livet hennes, plukket fra hverandre og satt sammen igjen gjennom skriften, er et sted for erfaring, et objekt for analyse og kunnskap ... Ordene hennes går rett i redselens, forvirringens, smertens kjerne. Historien hun forteller, mister sin private karakter. Den blir et ekko fra en hel epoke.» Télérama
«Et voldsomt forstyrrende, dypt relevant verk - så vel kunstnerisk som menneskelig. Burde være obligatorisk lesning.» Financial Times